۱۵ سریال را خواباندند و ما خانه نشین شدیم!
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۸۶۹۰۴
صفا آقاجانی ـ بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و رادیو ـ بزرگترین معضل صداوسیمای فعلی را وجود فیلمنامه های فرمایشی می داند که بسیار به کارها ضربه می زند. این هنرمند نسبت به تعطیلی حدود ۱۵ پروژه تلویزیونی به شدت ابراز ناراحتی می کند.
این هنرمند که به گفته خودش مدتی است دیگر مثل سابق در رادیو و تلویزیون کار نمی کند، در گفت و گویی با ایسنا درباره مباحثی چون علت کم کار شدنش در قاب تلویزیون، پیشنهادش برای بهبود شرایط و اینکه فکر می کند بزرگترین معضل این روزهای تلویزیون چیست، صحبت کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آقاجانی ابتدا با اشاره به تعطیلی بیش از ۱۵ پروژه تلویزیونی، از این اتفاق ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه در همان قدم اول ریاست جدید صداوسیما، ۱۵ پروژه تلویزیونی خوابید و عملا به تعطیلی کشیده شد. من خودم به عنوان یک هنرمند سه قرارداد با سه سریال داشتم که در هر سه ی آنها، کارگردان تغییر کرد و کارگردان های جدید هم که وارد کار شدند عوامل خودشان را آوردند و ما هم بیکار در خانه نشستیم! این طبیعی است که هر کارگردانی می آید، گروه خودش را می آورد اما سوال اینجاست «اصلاً برای چه باید پروژه ای که کارش را شروع کرده دچار این تغییرات شود؟»
پیشنهادی برای این بر هم ریختگی ندارم!
او در ادامه به ذکر نام پروژه هایی پرداخت که قرار بود با آنها همکاری داشته باشد اما به واسطه تغییر عوامل، این همکاری ناتمام ماند و افزود: به عنوان مثال سریالی با عنوان «بی همگان» به تهیه کنندگی آقای مهام و کارگردانی رضا کریمی قرار بود ساخته شود و ما حدود یک ماه هم کار کردیم اما کارگردانش تغییر کرد و کلاً پروژه عوض شد و بازیگران هم تغییر کردند. یک سریال دیگر هم با عنوان «محرمانه» و یک مجموعه دیگر که متاسفانه نامش در ذهنم نیست دچار همین اتفاق شد و همه بازیگران تغییر کردند و ما با وجودی که قرارداد داشتیم خانه نشین شدیم!
آقاجانی سپس به این پرسش که چه پیشنهادی به شخص رئیس صداوسیما یا مدیران دیگر سازمان، جهت بهبود شرایط دارد؟ اینگونه پاسخ داد: راستش همه چیز برهم ریخته و من هنرمند نمی دانم برای ساختن این همه برهم ریختگی چه پیشنهادی باید بدهم. بدون تعارف بگوییم تا الان، اغلب کارهایی که در صداوسیما انجام شده خیلی به نفع درست شدن اوضاع نبوده و در همان بدو امر، ۱۵ پروژه تعطیل شد که البته دوستان خودشان تکذیب میکنند ولی واقعیت دارد.
وی همچنین به سیاست های جدید صداوسیما مبنی بر بازگرداندن هنرمندانی که به حاشیه کشیده شده اند، اشاره کرد و در عین حال گفت: در یکی دیگر از برنامه های جدید، عنوان کرده اند هنرمندانی که دیگر با تلویزیون کار نمی کنند را برمی گردانیم؛ اما با کدام بودجه؟! عده زیادی از هنرمندان به سمت شبکه نمایش خانگی و سینما رفته اند، چطور می خواهند آنها را با بودجه های کم برگردانند؟ وقتی هنوز پیشنهاد دستمزد ۱۰ سال پیش را به من هنرمند پیشکسوت می دهند!
فیلمنامه های فرمایشی، معضل اصلی تلویزیون است
بازیگر مجموعه های «ستایش ۲و ۳»، «دردسرهای عظیم»، «زمانه» و «تا ثریا» در بخشی دیگر از صحبت هایش در پاسخ به اینکه فکر می کند بزرگترین معضل این روزهای سازمان صداوسیما چیست؟ تاکید کرد: بزرگترین معضل، فیلمنامه های فرمایشی است. اگر دست فیلمنامهنویسان برای نوشتن باز باشد و به سلیقه خودشان قصه های فانتزی وارد جریان کنند، مشکل حل می شود. اما آنقدر خط های قرمز و آبی و بنفش داریم که اولا هیچ نویسندهای حاضر به نوشتن نیست و بعد هم که می نویسد فیلمنامه اش، قلع و قمع می شود و حتی گاهی به نویسندگان گفته می شود شخصیت اصلی داستانشان را حذف کنند! چرا باید این اتفاق بیفتد؟ این اتفاقات اصلا خوب نیست.
این هنرمند درباره اینکه چقدر بر احترام به پیشکسوتان تاکید دارد و فکر می کند این امر چقدر از سمت تلویزیون جدی گرفته می شود؟ خاطرنشان کرد: من بارها گفته ام نه تنها در تلویزیون و سینما بلکه کلا کار تصویر ی متاسفانه سال هاست که رابطه ای شده است و زمانی هم که رابطه وجود داشته باشد کارایی بازیگران دیده نمیشود؛ بنابراین این روابط است که تعیین کننده است. سالیان سال است که این روابط در سینما و تلویزیون حاکم است و گویا یک اتفاق ثبت شده است. این قضیه به قدری آشکار است که دیگر قابل لاپوشانی نیست، بنابراین امثال من پیشکسوت هم در پشت و پسله ها هستیم و اگر در روابط، کسی را برای ایفای نقشهای سن ما نداشته باشند، مثلاً می گویند صفا آقاجانی هم باشد!
آقاجانی در تکمیل همین بحث تصریح کرد: من بازیگر نه الان که سن و سالم بالا رفته، بلکه همیشه به عنوان مثال اگر خیلی کار کرده باشم، شاید سالی یک یا دو سریال باشد و این طور نبوده که سالی ۵ الی ۶ سریال داشته باشم. به نظرم در همان تعداد محدود سریال هایی هم که بودم خوشبختانه از دید مردم خوب بودم. خیلی از هنرمندان ما به خاطر همین روابط، خانهنشین شدهاند که تعدادشان هم کم نیست. بسیار آدمهای نامی، توانا و از هنرمندان یکتا و بینظیری هستند که مدتهاست به خاطر همین فیلمنامه های ضعیف، ارتباطات قبیله ای و دستمزدهای بسیار پایین خانهنشین شدهاند. در چنین شرایطی پس بهتر است آدم در خانه بماند، خصوصا در این شرایط کرونایی که جانمان را کف دستمان می گیریم تا یک لقمه نان در بیاوریم، آن هم قیمت ۱۰ سال پیش را به ما میدهند.
نقشم در «مستوران» کشته شد
وی در ادامه به حضورش در سریال تاریخی «مستوران» اشاره کرد و توضیح داد: «مستوران» یک کار فانتزی قدیمی است که قصه های قدیم را روایت می کند. به نظرم کار خوبی است و من راضی بودم. در این مجموعه نقش عمه حمیدرضا آذرنگ را ایفا می کنم که همان اوایل داستان کشته میشود و من وقتی فیلمنامه را خواندم فکر کردم نقشم با کشته شدن تمام میشود اما بعدها تماس گرفتند و گفتند نقش ادامه دارد و قرار است به شکل روح حضور داشته باشم. نقشم در «مستوران» تقریبا تمام شده و بخش خیلی کوتاهی باقی مانده است. در کل تجربه خوبی بود اما با وجود اینکه این هم پروژه عظیمی است، بازهم اواسط کار با تغییر کارگردان مواجه شد. من نمیدانم این چه مدلی است که جدیداً باب شده که کارگردان را وسط کار تغییر میدهند؟ امیدوارم اینگونه کارها در نهایت خوب جمع و جور شوند.
صفا آقاجانی در پایان گفت: به غیر از «مستوران» پیشنهاد دیگری از سوی تلویزیون نداشتم و فعلا در منزل استراحت می کنم. امیدوارم خبرهای خوب برای همه باشد. شخصا به عنوان یک هنرمند یک آب باریکه در زندگیام دارم و ناامنی برایم وجود ندارد اما متاسفانه خیلی از هنرمندان تنها منبع درآمدشان همین بازیگری است اما خانهنشین شدهاند که این اتفاق به ضررشان است؛ به خصوص در ایام کرونا که این اتفاق بیشتر به آنها ضربه زده است. امیدوارم اتفاقات خوبی در آینده رخ بدهد.
به گزارش ایسنا، صفا آقاجانی، هنرمند پیشکسوت کشورمان زاده ۱۳۳۵ ارومیه است. «آئینه»، «سی امین روز»، «زمانه»، «تا ثریا»، «همه چیز آنجاست»، «دردسرهای عظیم»، «قرعه»، «پرستاران»، «ترور خاموش» و ... از مجموعه تلویزیونی هایی است که این بازیگر در آنها ایفای نقش کرده است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: صفا آقاجانی بزرگترین معضل صفا آقاجانی خانه نشین شده اند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۶۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی
به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
کانال عصر ایران در تلگرام